Suomessa on käytössä virallinen ravitsemussuositus. Ravitsemussuositukset ovat laatineet valtion ravitsemusneuvottelukunta, jotka ovat tehneet laajaa tutkimustyötä ravitsemuksen suhteen yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa. Ravitsemussuositukset tulisivat olla meidän ruokailumme lähtökohtana. Suositukset tarjoavat tarvittavat tiedot terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta. Ravitsemussuositukset laaditaan edistämään suomalaisten ruokavaliota ja näillä suosituksilla halutaan edistää kansanterveyttä. Suomen uusin ravitsemussuositus on julkaistu vuonna 2014.

Suositukset pohjautuvat pohjoismaiden ravintosuosituksiin

Ravitsemussuosituksissa tuodaan julki se, miten paljon monipuolisella ja hyvällä ruoalla voimme edistää terveyttä ja hyvinvointiamme. Oikealla ruokavaliolla voimme pienentää riskiä sairastua erilaisiin sairauksiin. Sillä mitä syömme ja kuinka paljon, on siis paljonkin merkitystä. Ravitsemussuositukset korostavat, etteivät yksittäiset valinnat merkittävästi alenna tai edistä terveyttämme, kokonaisuudella on suurin merkitys. Jos syö ravitsemussuositusten mukaan monipuolisesti, saa ruoasta tarvittavat ravintoaineet, tällöin ravintolisille ei ole tarvetta.

Ravitsemussuosituksissa oikeanlaisen ruokavalion havainnollistamiseen käytetään kahta esimerkkiä, sekä ruokakolmiota, että lautasmallia. Ruokakolmiossa on kuusi kerrosta raaka-aineita. Kolmion alaosassa sijaitsevat raaka-aineet muodostavat ruokavalion perustan, yläosassa sijaitsevat raaka-aineet eivät kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Ruokakolmio suosittelee päivittäiseen ruokavalioon kasviksia, marjoja, hedelmiä, täysjyväviljatuotteet, peruna, leipä, puuro, vähärasvaiset maitotuotteet sekä kasviöljyt/margariinit/pähkinä/siemenet. Kolmion huipulle jäävät kala, siipikarja, lihavalmisteet, kananmuna, sekä muut ruoka-aineet kuten satunnaiset herkut.

Lautasmallilla havainnollistetaan oikeanlaisen aterian koostamista. Puolet lautasesta tulisi täyttää kasviksilla. Neljäsosa lautasesta täytetään täysjyvävalisäkkeellä, toinen neljännes lihalle, kanalle tai kasvisruoalle. Ruoan kanssa suositellaan juotavan vähärasvaista maitoa tai piimää. Janoon tulisi juoda vettä. Ruoka-annoksen täydentää täysjyväleipä levitteellä. Jälkiruoaksi suositellaan hedelmiä tai marjoja.

Ravitsemussuosituksessa kerrotaan mitä ruokalajeja suositellaan käytettäväksi ja kuinka paljon. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä puoli kiloa päivässä. Suuri määrä perustuu näiden tuotteiden ravintosisältöön. Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät runsaasti vitamiineja, kuituja ja kivennäisaineita. Viljavalmisteita suositellaan syötävän päivässä 6-9 annosta. Puolet viljoista tulisi olla täysjyväviljaa. Maitovalmisteita suositellaan nautittavan 5-6 desiä ja juustoa syötävän muutama viipale päivässä. Nämä määrät takaavat tarpeellisen kalsiumin saannin.

Suurempia määriä maitovalmisteita nauttimalla ei ole terveyttä edistäviä vaikutuksia. Maitovalmisteista suositellaan valittavan vähärasvaiset vaihtoehdot. Kalaa suositellaan syötävän kaksi tai kolme kertaa viikossa. Lihavalmisteita ja punaista lihaa tulisi syödä viikossa enintään puoli kiloa. Rasvana suositellaan käytettävän kasvipohjaisia rasvoja.

Ravitsemussuositukset kehoittavat kiinnittämään huomiota ateriarytmin säännöllisyyteen. Päivässä tulisi syödä aamupala, lounas, välipala, päivällinen sekä iltapala.