Suomessa ruoan hinta on noussut ajan saatossa paljon. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet 41%. Kuluttajahinnat ovat nousseet melkein yhtä paljon, 37%. Valtaosa suomalaisista pitää ruoan hintaa liian kalliina.

Hinnat nousevat

Ruoan hinnan nousu ei ole yksinkertainen asia. Vaikka ruoka on kalliimpaa nykyään, ovat ihmisten tulot myös nousseet. Kaupat käyvät kovaa hintataistelua keskenään. Jatkuvasti tehdään hintavertailuja ruokakorit perusteella. Lidl on säilyttänyt pitkään johtoaseman hintaverailuissa, mutta erot toisena tulevaan Prismaan ovat pienet. Kalleimmaksi ostokset tulevat pienissä kaupoissa.

Suomalainen ruoka herättää kiinnostusta ulkomailla. Suomalaisia elintarvikkeita viedään maailmalle vuosittain 1,6 miljardin euron arvosta. Suomen viennin tavoitteeksi on linjattu viennin arvon tuplaus vuoteen 2023 mennessä. Suurin osa viennistämme tulee Euroopan alueelta, mutta vienti kaukomailla on myös kasvussa. Suomalaisten elintarvikkeiden valttikortti on puhtaat luonnolliset raaka-aineet. Suomessa on paljon ruokatietoutta ja osaamista, jota arvostetaan. Meillä esimerkiksi hygienia ruoanvalmistuksessa on huippuluokkaa.

Trendien ohjauksessa

Elintarvikealalla valintoja ohjaa paljon trendit. Tällä hetkellä eniten trendaavat innovatiiviset ja terveyttä edistävät tuotteet. Kysyntää löytyy gluteiinittomille tuotteille, marjoille, viljoille, antibioottivapaalle lihalle ja korkealaatuiselle alkoholille. Suomella on erinomainen mahdollisuus vastata tähän kysyntään! Meiltä löytyy tuotteita jotka istuvat hyvin elintarvikealan trendeihin. Me tuotamme jo terveysvaikutteisia, puhtaita ja luonnonmukaisia elintarvikkeita.

Maailmalla on paljon kysyntää Suomalaisille tuotteille. Monen tuotteen kohdalla viennin esteeksi tulee resurssien puutos. Firmat ovat pieniä eikä mahdollisuutta vientiin ole. Pienten yritysten ulkomaanvienti vaatisi suuria investointeja. Maailmalla olisi varmasti kysyntää esimerkiksi Suomalaisille sienille, marjoille, yrteille ja kalalle.

Suomalaisista tuotteista maailmalle viedään eniten alkoholia, meijerituotteita, ksylitolituotteita sekä lihaa ja suklaata. Elintarvikkeista voi sekä muut maitorasvat ovat kasvattaneet eniten suosiotaan Suomen viennissä. Yksi suurista vientimaista on Ranska. Viimeisten vuosien aikana Voita viedään Ranskaan kymmenkertaisesti aiempaan verrattuna. Suomalaisen voin suosio perustuu tämän laatuun. Laatu on yksinkertaisesti parasta. Voissa on makua mitä ei muista maista saa. Voin makuun vaikuttaa eläinten jalostus Suomessa sekä niille syötetty rehu ja meidän erinomainen puhdas vetemme.

Suomen vientituotteet ovat taattua laatua, sisältö on varmasti sitä mitä pitää ja tuotteet ovat turvallisia. Mikä sitten on Suomen vientituotteiden kompastuskivi? Suomalaisilla on haasteita tunnistaa markkinoita. Epäröimme kansainvälisissä asioissa. Suomessa pakkaukset, suunnittelu ja markkinointi ovat ne kolme asiaa, joissa voimme kehittyä. Nämä asiat, kun saamme kuntoon, on viennillä mahdollisuudet vielä suurempaan kasvuun! Suomalaiset pakkaukset ovat hieman isompia verrattuna muihin maihin. Vientiä varten olisi tarpeen kehittää pakkauskokoja. Suomalainen vaatimattomuus ei aina ole valttikorttimme hoidettaessa ulkomaanvientiä. Tiedämme tuotteemme olevan erinomaisia, miksi emme ylistäisi sitä.

Suurimmat vientimaat elintarvikkeita koskien ovat Venäjä, Ruotsi sekä Viro. Viennin kasvua on havaittavissa myös Euroopan ulkopuolisiin maihin. Saudi-Arabian, Etelä-Korean, Kiinan ja Thaimaan vienti on ollut kasvussa.